sobota, 10 lutego 2018

Przeniesienie bloga

Od 2009 roku prowadziłam blog na temat towianizmu, Andrzeja Towiańskiego i moich podróży związanych z jego osobą oraz nauką. Właśnie się dowiedziałam, że platforma bloog.pl, na której pisałam posty, będzie za miesiąc zamknięta. Początkowo pomyślałam, że to koniec mojej przygody z towianizmem. Jednak zachęcona przez czytelników moich postów oraz tygodnik "W sieci", który po raz kolejny napisał bzdury o Towiańskim, postanowiłam kontynuować pisanie bloga na innej platformie, czyli tu. 


Część starych postów przeniosę z datą ich pierwotnego opublikowania. Nowe powstaną z bieżącymi datami. Zapraszam do zapoznawania się z tym niełatwym, ale ważnym tematem.

Agnieszka Zielińska, 
autorka książki o Andrzeju Towiański "Ortodoksyjny heretyk", 
która jest publikacją doktoratu obronionego na Uniwersytecie Warszawskim w 2008 roku.

10 komentarzy:

  1. Temat niszowy, ale dla specjalistów ważny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście. Piszę to z myślą o zainteresowanych tematem.

      Usuń
  2. prawie przypadkowy przechodzeń24 lipca 2019 20:26

    Wiem, że odpowiadanie na komentarze sprzed półtora roku jest trochę komiczne, ale teza PK mnie sprowokowała. Zbiór tego, co samo dla siebie ważne i zbiór tego, co w powszechnej świadomości niszowe ma ogromną część wspólną. Zbiór tego co nie-niszowe i nieważne (infantylne, głupie, małe) ma również ogromną część wspólną. Więc z niszowości w sensie małej popularności nic nie wynika o autotelicznej wartości czegoś.

    Nie wiem dlaczego w naszym kraju nie ceni się odwagi samodzielnego myślenia o ważnych sprawach np. dotyczących tego, co boskie, opatrzności, potencjału człowieka, reinterpretacji funkcji ważnych postaci historycznych (np. postaci Jezusa) etc. (nawet jeśli mielibiśmy się z wnioskami, rezultatami takiego samodzielnego myślenia nie zgadzać), a zawsze próbuje się tego typu ludzi i osiągnięcia marginalizować różnego rodzaju pejoratywnymi epitetami. Sugerowanie zawężenia "ważności" tylko do specjalistów jest również przejawem takiej marginalizującej mentalności. To jak nasza kultura potraktowała Towiańskiego może być wzorcowym przykładem takich dziwnych strategii. Dlatego zaczynam się nim interesować. Bo dopóki dane społeczeństwo nie ma podmiotowości (niepodległości) duchowej, czyli podmiotowości w wolnym myśleniu o istotnych kwestiach, to każda inna podmiotowość (resp. niepodległość) - czy to terytorialna, ekonomiczna, czy polityczna - jest efemeryczna, chwiejna i ślepa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ostatnie zdanie to czysty towianizm! Dziękuję za ten komentarz i życzę owocnego odkrywania nauki Andrzeja Towiańskiego.

      Usuń
    2. prawie przypadkowy przechodzeń18 sierpnia 2019 21:07

      Obok Towiańskiego zainteresował mnie Trentowski. Trudno mi w tym wszystkim się zorientować - np. w tym jak mają się poszczególni mesjaniści w stosunku do siebie i w stosunku do innych postaci z historii idei, nurtów filozoficznych etc.

      Widać wpływy Hegla, Schellinga w rdzeniu myśli mesjanistów, w widzeniu historii jako przejawu samowiedzy ducha, pośrednio wpływ antycznego platonizmu/neoplatonizmu, który koncypował obecność ducha w świecie (choć nie-historycznie, a w samych prawach kosmosu i prawach moralnych).

      Też jest problem jak do tego sposobu myślenia dziś twórczo nawiązać. Ja zazwyczaj miałem uniwersalistyczne tendencje w myśleniu, w tym sensie bliżej mi było do antycznej wariacji tych idei. Mesjanizm bywa miejscami - jak mi się zdaje - zbyt bardzo skupiony na wykazywaniu unikalności roli Polski w historii.
      Z drugiej strony uniwersalizm bywa niebezpieczny w formie np. niektórych aspektów globalizmu, gdzie uniwersalne idee mogą być nośnikiem podskórnych, bardziej partykularnych interesów.

      Takie rozterki

      Usuń
  3. Dziekuje bardzo za ta prace. Jest to bardzo istotny temat (mysle o towianismie), ktoty w przyszlosci nabierze waznosci. Reinkarnacja i brak przemocy to zjawiska ktore naleza do przyszlosciowej swiadomosci i kto wie kiedy zostana zaakceptowane przez glowny nurt.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oby jak najszybciej. Dziękuję za ten komentarz. Pozdrawiam:)

      Usuń
  4. Tak, zgadzam sie.
    Czy Towianski napisal cos co jest wydrukowane i dostepne?
    Szczegolnie interesuje mnie poglad Towianskiego na role Polski. Gdzie moge o tym przeczytac? Byc moze pani cos napisala? Dopiero odkrylam ten blog...
    Dziekuje i pozdrowiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę napisać do mnie maila na adres az44@wp.pl Odpowiem na wszystkie pytania.

      Usuń
    2. Juz napisalam.
      Dziekuje.
      Monika

      Usuń

Nowa książka o Andrzeju Towiańskim

Właśnie ukazała się moja powieść biograficzna. Dotyczy rodziny Towiańskich. Oparta na nieznanych szerzej faktach, przybliża w przystępny, ni...